Möt mannen bakom favoritfrisyrerna på modeveckan: Intervju med Guido Palau

Guido Palaus’ karriär inom skönhets- och modebranschen går årtionden tillbaka i tiden och hans namn hyllas stort på modeveckan och i andra sammanhang. Oavsett om han’ gör släta hästsvansar i Milano eller en avant-gardistisk uppsättning i Paris är Guido Palaus’ legendariska stilar något alldeles extra. Varje stil han skapar kommer från djup inspiration och ofta sammanfaller det med influenser från säsongens viktigaste trender.

Hur kan någon som kommer från en liten stad i England bli en sådan välrenommerad frisörhantverkare? Vi frågade honom.

Hur det började

“Jag var alltid frågvis när det gäller stilar och inspirerades av mode- och skönhetsmagasin med verk från framstående frisörer, som Barry Lategan, Bruce Webber och den holländska frisören Christian, vars frisinnade inställning tänjde på den tidens gränser,” säger Guido. “Sedan var det början av 80-talet, när subkulturer som New Wave, Indie och Goth existerade sida vid sida och formade en kreativ scen som förändrade hårtrenderna inom klippning och färgning. Allt detta fick mig intresserad av hårstyling.”

Efter det inledde han sin karriär som frisör på Vidal Sassoon-salongen i London. Efter arton månader bakom stolen gick den blivande superstjärnan vidare och antog en mer redaktionell roll ch blev senare en nyckelspelare inom hårstyling i modevärlden.

Efter sin tid på salongen fick Guido frågan om han kunde arbeta som assistent åt en frisör på en plåtning förWoman’s Weekly . Det blev hans introduktion till världen av modereklam och modevisningar.

Det som verkligen gav Guidos’ karriär en skjuts var dock hans arbete med den ökända George Michaels musikvideo, “Freedom! 90.” I denna legendariska musikvideo var superstjäror som Linda Evangelista, Cindy Crawford och Naomi Campbell med. Hans arbete med videon gav honom utmärkelsen Sassoon Stylist of the Year på British Hairdressing Awards 1990 – en titel som han skulle vinna igen tre år senare.

Från den dagen blev Guido ett etablerat namn inom modebranschen. 1994 kontaktades han av Calvin Klein som erbjöd honom jobbet som ledande hårstylist för sin höstkollektion. Som hårstylistens’ första modeshow gav han ett unikt perspektiv till ett klassiskt amerikanskt varumärke. “Det var under grungeperioden med Kate Moss, väldigt slarvigt, grunge. På den tiden var det en helt ny estetik inom hår,” säger Guido.

Grungelooken intog modescenen på 90-talet och Guidos’ status som trendsättare befästes. Efter det började han arbeta med stora modehus som Marc Jacobs, Alexander McQueen, Louis Vuitton och många fler.

Modeveckan

Hans arbete blev mycket eftertraktat och Guido leder nu mellan 30 och 40 visningar varje modevecka. I genomsnitt använder Guido och hans team närmare 300 flaskor Redken hårsprej för att skapa stilarna backstage.

“Det finns inget riktigt sätt att förbereda sig inför kalabaliken under modeveckan. Det’ är som en virvelvind som blåser in och då finns det inte mycket tid över för någonting annat,” säger Guido. Så lite tid att Guido endast sov två timmar innan Louis Vuittons visning 2014. Där kan man tala om upptagen man.

“Det är alltid en blandning av spänning, upphetsning, adrenalin, tidspress, att vägleda och inspirera grupper av människor och brist på sömn,” säger Guido. “Modeveckan är verkligen utmattande, men det motiverar och inspirerar mig också varje säsong. Jag’ försöker alltid att skapa nya tekniker med hjälp av produkter och genom att tänka framåt.”

 

Hitta inspiration

 

Så hur kan en person hitta tillräckligt med inspiration för att skapa frisyrer till nästan åttio modevisningar om året? För Guido är det’ inte så svårt som man kan tro.

 

“Jag hittar inspiration precis överallt, genom att bokstavligen gå nerför gatan och titta på alltifrån arkitektur till subkulturer och musik. Fördelen med att resa runt så mycket som jag gör är att man kan få inspiration från många olika länder. Varje plats har sin egen personlighet, så jag hämtar inspiration från muséer, konst, utställningar, musik, arkitektur och design från hela världen. Förändringar inom hår och mode kommer från inspiration som vi får, och det får vi överallt. Det’ utvecklas alltid från något vi har sett tidigare till någonting nytt. Jag’ tittar alltid efter nästa grej.”

 

Förutom den inspiration han får själv arbetar Guido också med en rad olika personer när han skapar stilar för modeveckan. “En stor del av min inspiration kommer från de fantastiska människor jag arbetar med. Jag har verkligen tur som får jobba med de mest kreativa, designerna, makeupartisterna, stylisterna och fotograferna i branschen och för att få jobba åt det framsynta företaget Redken.”

 

Det’ är dessa partnerskap som hjälper honom att skapa varje enskild stil. Förutom att Guido arbetar med de allra bästa nämner Guido också att designernas eget arbete har stor inverkan på den slutliga frisyren.

 

 “För det första’ handlar det om kläderna och att förstå vilken typ av kvinna och personlighet designern föreställer sig och det budskap som designern vill porträttera genom kläderna. Det finns alltid en historia, och det är viktigt’ var hon kommer ’ ifrån. Det’ är viktigt för mig att förstå alla de detaljerna för att skapa en perfekta look för just den kvinnan.”

Det’ är den typen av kvinnocentrerat fokus ’som är kärnan i Guidos’ arbete. “Jag’ har alltid försökt att tänja på gränserna och få människor att titta på saker som de’ inte tycker är så konventionella, eller som följer de riktlinjer som ibland betraktas som ‘god smak.’ Du förstår, jag’ har ofta jobbat med texturer och former som förmodligen ställer många människors’ uppfattning om skönhet på ända, och vi håller’ på att tänja på gränserna hela tiden nu; de unga banar vägen för dem genom hur de ser ut. De’ konfronterar människor— med hela det här med flytande könsidentitet och transfrågan. Unga människor har verkligen en röst. De’ förvandlar verkligen sig själva till det de verkligen känner att de är.”

Mode & vardagskvinnan

Det’ är ingen hemlighet att många av de stilar som är kännetecknande förGuido’ lutar mer åt avant-garde än traditionella stilar, men låt inte’ de överdrivna stilarna lura dig. Precis som Guido säger finns det många sätt att överföra dem till vardagslivet.

 “Det är’ välkänt att dagens’ kvinnor alltid är väl insatta, uppdaterade och uppkopplade. De’ är alltid uppkopplade på sina smarta telefoner och surfplattor. De är’ uppdaterade dagligen och kan se hur deras favoritkändisar byter stil så mycket som fyra gånger under en vecka! Därför är’ det väldigt viktigt att salonger ständigt håller sig informerade om’ vad som händer och uppmärksammar modetidningar och modevisningar på röda mattan,” hävdar Guido.

“Det kvinnor vill ha idag är någonting betydligt enklare än för 20 år sedan. De vill vara vackra (så klart), naturliga men ändå unika. Det’ är därför detaljerna är avgörande.”

Så om du’ vill förändra din vardagliga frisyr ger Guido rådet att börja försiktigt.

“Jag tycker att den enklaste lilla detalj, som att byta ut en del, kan förändra ansiktet rejält. Det behöver’ inte vara något stort. Så om du’ alltid brukar ha håret på sidan kan det förvandla ditt ansikte helt om du bara har det några centimeter mer in mot mitten. Vi låser in oss väldigt mycket i hur vi ser ut och känner att’ det är det enda utseende vi kan ha och så tittar vi på människor som exempelvis skådespelare eller musikartister, popstjärnor och liknande och ser hur de förvandlar sitt utseende och’ blir lite avundsjuka, men jag antar att det de i själva verket har är en massa människor som talar om för dem att ser fantastiska ut och så har de en frisör— och får liksom självförtroendet gratis. Jag tror att många riktiga kvinnor förlorar det självförtroendet och måste hitta tillbaka det i sig själva, och det kanske går om man har’ en jättebra frisör som kan föreslå idéer, men det kan handla om en liten sak—, som att ändra en liten del, låta håret självtorka och inte ta till hårtorken och prova andra produkter för att uppnå ett annat resultat.”

Enkla stilar som den traditionella hästsvansen kan piffas upp med små, enkla förändringar. Även om det är en stil’ som är populär hos nästan alla’ kan små, enkla justeringar ta stilen till en helt ny nivå.

“Underskatta inte’ hästsvansen. Det är motsvarigheten till en klassisk vit skjorta bland frisyrer och är’ en otroligt flexibel stil,” säger Guido.

Dekorera med snygga hårnålar, tupera topparna, låt hästsvansen sitta tajt mot huvudet— det finns massor av sätt att lyfta den klassiska frisyren så att den matchar det senaste modet. Det är sådana små justeringar som Guidos’ stil handlar om.

“Bara för att frisyren ser minimal ut betyder det inte’ att den är’ simpel. Det finns många olika nivåer, många saker och produkter som får den enkla frisyren att se så dramatisk ut som den är. Det’ är den nya sortens elegans,” hävdar Guido.

Förutom stylingen är det’ också viktigt att understryka betydelsen av en bra klippning. Oavsett om det’ handlar om en stripig lugg som väcker beundran eller en lob värdig Instagram kan en klippning faktiskt förändra hela din personlighet.

“Tjejer är mycket mer benägna att ändra sitt utseende— genom att klippa lugg eller etapper eller till och med extrema frisyrer. När det gäller riktiga kvinnor— säger jag alltid att “riktiga” kvinnor, kvinnor som är hemma, kvinnor som läser det här och allt sådant— kan etappklippa håret lite till att börja med. Det växer ut på cirka sex veckor, det är som att’ fösa undan luggen och ’ och påbörja en ny fas med håret,” säger Guido.

Så oavsett om ditt hår är långt och böljande eller kort och häftigt tror Guido att det bör vara ett individuellt var hur man har håret, oberoende av vad ’ som är trendigt.

Guidos verktygslåda

I och med att han är en frisör som arbetar internationellt har Guido en stor uppsättning produkter redo för att skapa nästan vilken stil på frisyr man kan föreställa sig. Produkter som ofta ingår i hans uppsättning är hårsprej med flexibel stadga, som Redken Fashion Work 12, en produkt som skyddar håret vid föning, som Pillow Proof Blow Dry Primer eller Satinwear 04 Prepping Blow-Dry Lotion och en volymsprej som Guts 10 för att skapa de frisyrer som är kännetecknande för honom.

 

Förutom dessa klassiska grundpelare tycker Guido även att alla ska prova Windblown 05 Texturizing Spray. “Jag tror att Wind Blown 05 är en produkt jag alltid återkommer till då det’ är en av de där produkterna som har en så flexibel konsistens men även är så ofarlig för kvinnor, och det tror jag’ verkligen är hemligheten bakom en framgångsrik produkt. Jag tycker att Wind Blown ger en fantastisk struktur som man inte har från början’, den ger håret en otrolig volym, det är en fantastisk produkt.”

 

Vill du veta mer om Redkens’ Global Creative Director, Guido Palau och hans ovärderliga stylingprodukter? Kolla in @Redken på Instagram för att få de senaste uppdateringarna om allt som har med hår att göra.