Hur man bedriver marknadsföring

Hur man bedriver marknadsföring

MARKNADSFÖRING AV SALONGEN


Marknadsföringstips inom detaljhandel och tjänster från Peter Millard

Kunderna kommer till din salong för att känna sig vackra och självsäkra och förvandla sitt utseende. Hälsa dem välkomna med en trivsam och spännande miljö som är ren och prydlig och framhäver frisörernas talang.

VAD KUNDEN SER


Få en förståelse för hur dina kunder ser på din salong så att du kan presentera dina tjänster och produkter på ett strategiskt och inbjudande sätt för att locka till dig och behålla kunder och gå med vinst.

VIKTIGA MARKNADSNGSOMRÅDEN

Skyltfönster

Gör ett gott intryck på världen utanför och locka nya kunder.

Ta en ordentligt titt på salongen och ställ dig själv följande frågor:
Vad ser man från utsidan?
Finns det skyltar som uppmuntrar kunderna att ställa frågor, boka tid eller köpa produkter?
Känner kunderna till dina aktuella kampanjer?
Skyltfönster med produkter, affischer och dekaler är ett bra sätt att driva kampanjer i salongen.

I stolen

Frisörstolarna är perfekta när du vill visa produkter, eftersom du har kundens uppmärksamhet i 45 minuter. Se till att städa upp vid din plats och använd den för att inleda ett samtal.

Tips:
Placera displayhyllor där du visar nya produkter eller de produkter som används på kunden
Visa nödvändiga produkter för att bibehålla frisyren eller återskapa den hemma
Sätt upp spegelklamrar med särskilda budskap
Förstärk de kampanjer som är aktuella på salongen genom att skapa ett tydligt och konsekvent budskap

Säljområde

Några av de mest lukrativa platserna för att marknadsföra salongen är ofta de mest bortglömda. Genom att skapa enkla hyllskyltar kan du fånga kundernas uppmärksamhet och locka dem att handla.

Tips:
Lyft fram produkter som är nya, en del av en pågående kampanj eller relevanta för säsongen/trender med hyllkantsdisplayer
Identifiera produktbeskrivningar, fördelar och hårtyper för att göra det lätt att handla

Reception

Receptionsdisken kan användas på många olika sätt, men i slutändan är det den sista beröringspunkten du har med dina kunder så satsa på den. Håll den ren, prydligt och konsekvent.