Om oss

REDKENS HISTORA

Paula Kent var med och grundade Redken Laboratories 1960. Som ung skådespelerska i slutet av 1950-talet, när håret blektes och tuperades hårt, hade Paula problem med sitt babyfina hår och sin känsliga hy. När hon arbetade inför kamerorna i Hollywood fick hon ständigt allergiska reaktioner av de produkter som frisörerna och makeupartisterna använde. Hon besökte hudläkare och frisörer för att hitta en lösning, men ingen kunde förklara vetenskapen bakom produkterna för henne.

Under ett inspirerande ögonblick insåg Paula att hon kunde hjälpa miljontals andra som behövde milda, högpresterande produkter – och att professionella frisörer behövde känna till kemin i hår och hud, ingredienser i produkter och deras relation till vackert och friskt hår.

Paula Kent tog 3 000 dollar som hon tjänat i en ölreklam och hon och hennes frisör, Jheri Redding (som blev till namnet "REDKEN") startade Redken med tre produkter och ett intensivt utbildningsprogram för frisörer. Formlerna utvecklades med utgångspunkt av tre principer:

Proteinteknologi (eftersom håret främst består av protein)
Ett surt pH på 4,5-5,5, som kompletterar hårets och hudens naturliga pH
 Producter som enbart rekommenderas av certifierade hudterapeuter och professionella salonger
I och med det revolutionerade Paula Kent den professionella hårvårdsindustrin både för stylister och kunder. Hennes banbrytande inställning hyllas och hon lämnar efter sig ett arv som ligger till grund för varumärket än idag.

REDKENS MILSTOLPAR

1960-talet: Skönhet genom vetenskap lockar till sig en rörelse som leder till att


  • den amerikanska skådespelaren Paula Kent och hennes frisör Jheri Redding startar Redken med 3 000 dollar och tre produkter
  • Baserat på vetenskapen om protein och fukt blir Amino Pon och PPT en rörelse som leder till att
  • den visionära hårstylisten Vidal Sassoon bildar partnerskap med Redken och turnerar landet runt för deras räkning 

1970-talet: VÅRT BUDSKAP GER SIG UT PÅ TURNÉ


  • Redken är banbrytande inom branschen genom att fokusera på vetenskap och affärsverksamhet
  • Redken hade 500 professionella frisörer 1974 – det första Redken “Symposium”

1980-talet: EN REVOLUTION INOM HÅRFÄRG


  • Shades EQ Equalizing Color Gloss, ett av de största genombrotten inom hårfärg, introduceras 1983
  • Extrema hårvårdsprodukter kombinerar protein och fukt för att stärka slitet hår
  • Redken lanseras i 13 länder i världen

1990-talet: VI lägger till “5th avenue NYC” till VÅRT namn


  • 1993 säljs Redken till skönhetsbranschens ledande företag, L’Oreal
  • Efter en förödande jordbävning flyttar Redken från Kalifornien till L’Oreals högkvarter på 5th Avenue i NYC
  • Redken etablerar sig som ett fashionabelt märke i frontlinjen för trender
  • Redken Exchange, den bransch’ledande resursen för lärande, slår upp portarna 1996

2000-talet: VI blir en auktoritet på catwalken


  • Redken ingår ett samarbete med den världsberömda hårstylisten Guido
  • Redken blir ledande inom skönhet backstage och skickar ett team till modeveckan i New York, Milano, Paris och London

2010-talet: innovationen, modet och & inspirationen fortsätter


  • Produktinnovationer som CHROMATICS, Curvaceous, Diamond Oil, Blonde Idol och Redken Styling’s Pillow Proof Blow Dry- och Flex-kollektionerna hjälper dig att visa dina talanger och får din verksamhet att växa

2014: NYA SÄTT att ha kontakt och kommunicera


  • Nya erfarenhetsstyrda visuella hjälpmedel, som exempelvis oumbärliga videor, inspirerande bilder och tips engagerar och interagerar med kunderna på det sätt de vill interagera – online och på språng
  • En rad musor och influencers delar sin inspiration och sina berättelser med stylister och konsumenter via sociala medier och vår webbplats
  • Nya möjligheter inom tjänster och produkter för att få fart på salongerna och få verksamheten att växa