Lär dig mer om produktförsäljning - Boosta din verksamhet - Affärsresurser - Redken
>

Lär dig mer om produktförsäljning

Lär dig mer om produktförsäljning

Kunder som undervisats av sina frisörer respekterar professionella verktyg— och är mer öppna för rekommendationer.

 

Vad är produktförsäljning?

Produktförsäljning handlar om att förse dina kunder med professionella hårvårdsprodukter att köpa med sig hem och att lära dem hur de används. Det du säljer är inte bara ett schampo, ett balsam eller en stylingprodukt det är de verktyg dina kunder behöver för att återskapa den look du skapade åt dem. Kunderna lyckas bättre om de använder det du använder.

 

Vad säljer du?

Produktförsäljning bygger starka relationer mellan kunder och frisörer. Om en kund lyckas återskapa samma look som på salongen får de större förtroende för frisören, bokar nya besök och rekommenderar frisören till andra.

 

Hur bedriver man produktförsäljning?

Produktförsäljningen börjar i samma ögonblick som besöket börjar. När du väl har förstått kundens vision visar du dem allt de behöver för att återskapa looken själva. 

10 ENKLA SÄTT ATT SÄLJA PRODUKTER


Salongen måste arbeta med försäljning av både produkter och tjänster. Det är där produktförsäljningen kommer in. Försäljning av produkter gör att du kan påverka kunden långt efter deras besök genom att se till att deras upplevelser av att använda produkter hemma är enkla och bekymmersfria. Följande produktförsäljningsstrategier hjälper dig att skapa den ultimata inlärningsupplevelsen för dina kunder.

1. Skapa en inbjudande plats för produktförsäljning. Det uppmuntrar kunderna att handla. Se till att du har gott om produkter på lager och minimera antalet produktlinjer du säljer för att göra detenklare för kunderna att fatta köpbeslut och visa att du menar allvar med de produkter du erbjuder.  

2. Lyft fram månatliga kampanjer. Det är avgörande för att tilltala priskänsliga kunder. Placera skyltar på hyllorna och vid frisörstolarna för att förstärka budskapet om att det finns produkter att köpa. Redken erbjuder en rad olika typer av marknadsföringsmaterial, som bland annat posters, hyllskyltar och mycket mer.

3. Utnyttja frisörstolen. 65 % av produktförsäljningen sker vid frisörstolen. Kunderna är här längre än någon annanstans i salongen, så utnyttja tiden klokt. Placera relevanta produkter, anpassade efter varje kund, vid frisörstolen så att de kan se vad du rekommenderar och ställa frågor.

4. Identifiera dina kunders skönhetsbehov. Att prata med kunderna om deras behov har avgörande betydelse. Visa dem hur du kan lösa deras utmaningar när det gäller skönhet med specifika produkter - det—vinner ni båda på.

5. Passa på att fånga din publik när de sitter i frisörstolen. Minska ner “på samtalen” vid receptionsdisken och avsluta dem istället medan kunden sitter i stolen. Dina ord väger tyngre när de är ’fokuserade.

6. Sälj inte. Undervisa. Genom att undervisa kunderna under varje del av besöket hjälper du dem att förstå värdet av det de köper.

7. Ställ öppna frågor. Det gör att du får reda på produktens särskilda värde för kunden och hjälper dem att inse varför det är relevant för dem.

8. Gör dem till en del av upplevelsen. Det gör det lättare att fatta köpbeslut. Lägg produkten i deras händer, låt dem vara delaktiga i stylingprocessen och ge dem broschyrer att läsa under besöken.

9. Erbjud prover. Prover är ett bra verktyg för att initiera köp och få kunderna att komma tillbaka. Erbjud framtida rabatter för kunder som kommer tillbaka till salongen med ett tomt prov.

10. Hjälp dem att förstå att de förtjänar det. Kunderna behöver motivera varför de spenderar pengar på skönhet. Hur de känner sig när de går ut från salongen är avgörande för om och när dekommer tillbaka— och hur mycket de spenderar.

Framgångsrik produktförsäljning = framgångsrik verksamhet. Underskatta aldrig vikten av kundernas erfarenheter hemma för att behålla dem. Det är 70 % större sannolikhet att kunder som köper produkter kommer tillbaka för ett nytt besök.

Korrelationen är hög mellan produktförsäljning och kundutveckling, och det sker medvetet, inte av en slump. Allteftersom frisörer ser hur deras kundkrets växer får de en nyfunnen känsla av självförtroende— och verksamheten växer sig större och starkare. 

 

KRAFTEN I MINIPRODUKTER

Miniprodukter är stor försäljningskraft i en liten flaska. Trots sin ringa storlek är miniprodukter effektiva när det gäller att få kunderna att komma tillbaka till salongen och köpa produkten i fullstorlek.

Varför du bör sälja miniprodukter

• Miniprodukter är en ingång till framtida säljmöjligheter— över 75 % av alla som köper en sådan köper senare produkten i fullstorlek.
• Det är ett överkomligt sätt för kunderna att prova nya produkter. Dessutom behöver de inte vara rädda för att investera i en produkt i fullstorlek som de inte tycker om.
• Miniprodukter kan öka dina försäljningsintäkter. Om du inte erbjuder produkter i ministorlekar riskerar du att kunderna inte köper någonting.
• De bidrar till att öka kundernas tillfredsställelse. Genom att rekommendera rätt produkt att ta med sig hem hjälper du kunderna att återskapa sin look hemma, vilket får dem att känna sig bra.

Hur man marknadsför miniprodukter till kunder

• Presentera produkterna på ett effektivt sätt. Redken Mini Station ger en kompakt, ren och professionell presentation av produkterna.
• Erbjud alternativ. Visa miniprodukter bredvid samma produkter i fullstorlek. Det gör att du kan erbjuda kunderna alternativ så att de kan fatta det beslut som är rätt för dem.
• Ge miniprodukter maximal exponering vid frisörstolen och i receptionsområdet. Kunderna kommmer att ställa frågor eller ta upp flaskor för att få mer information. • Lyft fram bästsäljare. Kunderna dras till listor och kollektioner, då de tänker att om de här produkter är bästsäljare måste de vara bra.