Ekonomiska tips

Ekonomiska tips

Peter Mahoney är vd för Salon Consultants International, Inc., samarbetspartner till Summit Salon Business College, som är medlem i Redkens affärspartnernätverk och stolt ägare till 25 salonger med fullservice, span och skolor i Kanada. Peter, som fått utmärkelsen Ernst & Young “Entrepreneur of the Year”, betraktas som en av de bästa utbildarna inom salongsbranschen. Hans moderna filosofi av kommunikation och ledarskap inspirerar och leder till personlig utveckling hos publiken.

THE THREE R'S

Dagens strategi kräver lite gammaldags filosofi som fokuserar på att få kunder genom rekommendationer, hålla kvar nya kunder och få dem att komma tillbaka. Genom att framgångsrikt tillämpa dessa principer har de 20 % av salongerna som ligger i topp i branschen uppnått resultat i årtionden, och strategin är mer aktuell idag än någonsin. Nedan följer några enkla men effektiva strategier. Inför dem med hängivelse och följ upp dem med ett syfte, så når du snart framgång.

REKOMMENDATIONER

Tryck upp visitkort som ger kunderna 20 $ i rabatt på nästa besök om de skickar en kund på rekommendation och ytterligare 20 $ i rabatt till den nya kunden.
Total investering: 40 $
Avkastning: 600 $ i årlig försäljning för varje behållen kund

Använd vår rekommendationskalkylator

BEHÅLLA KUNDER

Skapa ett välkomstpaket för nya kunder. Ha med ett välkomstbrev och 2-3 kuponger i presentkortsstorlek för att korsmarknadsföra dina tjänster.
Till exempel:
• Gratis Redken kemisk behandling vid nästa frisörbesök
• Gratis gloss (eller liknande) vid nästa besök
• 20 % rabatt på ditt nästa köp av hårvårdsprodukter på minst 25 $

BOKA NYTT BESÖK

Placera en låda med lotter vid receptionen och ge en lott till alla kunder som bokar sitt nästa besök. Dra en vinnare var sjätte vecka som vinner ett pris värt 100 $. Presentkort, gratis behandlingar och iPods är bra priser. Meddela vinnarna via e-post och bygg upp din databas. Ge kundens frisör samma pris och se hur antalet bokningar ökar.

VÄRDET PÅ TJÄNSTERNA

David Stanko har varit professionell colorist i över 20 år och är hårartist och färgkonsult för Redken. Under hans karriär har han hjälpt till att uppfinna nya sätt att använda färgtekniker. Han har också lärt upp frisörer i att se bortom teknologin och se det konstnärliga i deras arbete. David utsågs till “bästa utbildare” och “mest inspirerande utbildare” på Haircolor USA. Han antogs nyligen till det prestigefyllda Intercoiffure Association, där han sitter i den verkställande kommittén för Haircolor Council.

Alla älskar att få något utan att betala för det. Men det innebär inte att du ska ge bort det till hur som helst. När man bygger upp en verksamhet är de tre hörnstenarna i marknadsföringen vad man kan sälja dyrare, var man ska ge mervärde och när man ska ge bort saker gratis.

Enligt experten på framtiden inom shopping och den globala strategen Wendy Liebman, vars strategiska detaljhandelsföretag WSL ger ut Trends From the Edge, omvärderar alla konsumenter noggrant vad som är viktigt. När de beslutar sig för vart de ska gå och vilket varumärke de ska köpa ställer de sig följande frågor:
• Tycker de om mig?
• Respekterar de mig?
• Är det värt att behålla dem?
   
När du överväger att erbjuda extratjänster bör du låta dig vägledas av dessa frågor.
En extra tjänst, som exempelvis Redken Chemistry, är en perfekt tjänst att erbjuda gratis till rätt kunder.

Erbjud en gratis tjänst när:
• Kunden som sitter i stolen har haft en riktigt dålig dag
• En lojal kund nyligen antydde att hon är missnöjd med dig eller salongen
• En kund ibland besöker en annan salong eller färgar håret hemma
• Du misslyckades med kundens frisyr förra gången
• En nöjd, prestigefylld kund rekommenderade dig— erbjud båda två något gratis

Ge inga gratis tjänster i följande fall: 
• Kunden har bråttom
• Lojaliteten till salongen är inte ifrågasatt
• Det är en lugn dag
• För att öva

Genom att ge saker gratis då och då befäster du relationen med dina bästa kunder och fångar upp dem som är på gränsen. Om du investerar i att ge 25 $ i rabatt och kunden skickar dit en vän som betalar för tjänster för 100 $ eller kunden spenderar 100 $ mer än genomsnittet på nästa besök är din avkastning på investeringen (ROI) 300 % (exklusive produktkostnader). Ännu viktigare är att du får kunden att känna sig bra när han eller hon behöver det mest.

Du gör kunden på bättre humör, får dem att se bättre ut, förlänger livslängden på deras hårfärg och ger dem det de vill ha— en tyst stund utan stress och fantastisk hårbottenmassage—utan att “betala för det.” Genom att ge vidare tycker kunden “ att du är” en bra person, både under bra och svåra perioder.
RÄKNA EFTER

Gör denna enkla uträkning för att få reda på salongens ROI:

ROI = [(vinst – investering/investering] x 100

Jag investerade exempelvis 25 $ i en gratis tjänst och har nu 25 $ från en kund som blivit rekommenderad:

[(100 - $25 $)/250] x 100 = 300 %


Den här typen av riktvärden hjälper dig och din personal att se till att era pengar går till kloka investeringar.

Beräkna vinsten
  

FLER TIPS

Sätt att marknadsföra din verksamhet till en låg kostnad:
• Att dela ut prover är ett av de enklaste och mest kostnadseffektiva sätten att öka försäljningen av produkter. Ge prover till dina befintliga kunder och erbjud rabatt på produkten i fullstorlek vid nästa besök
• Samarbeta med andra lokala företag som har en liknande kundkrets, exempelvis en boutique. Skapa unika kampanjer för att få rekommendationer som gynnar båda företagen
• Informera dina kunder om det senaste erbjudandet via ett e-postutskick. Det är det enklaste och mest effektiva sättet att få ut informationen och få kunder till salongen
• Gör en enkät bland dina befintliga kunder. Ställ frågor som hjälper dig att upptäcka hur du kan ge dem bättre service.  
Exempelvis: 
 • Vilka typer av produkter eller tjänster skulle du värdesätta?
 • Vilka besökstider skulle passa dig bäst?
 • Vad kan vi göra för att göra din upplevelse bättre på salongen?