Sociala Medier

Sociala Medier

FACEBOOK

Facebook är världens’ största nätverk inom sociala medier och en plattform som gör att användare och företag kan ha kontakt med vänner, familj och kunder. Efter att ha registrerat sig på webbplatsen kan användarna skapa en profil och lägga till andra användare som vänner. De kan också skicka meddelanden till varandra via Facebook Messenger, lägga upp statusuppdateringar och foton, dela videor och få notiser när andra uppdaterar sina profiler. Användarna kan gå med i grupper med andra användare med samma intressen och “gilla” sidor med varumärken, artister och intressen. Publikstorlek: 1,79 miljarder aktiva användare varje månad. 

FACEBOOK LIVE

Facebook Live är Facebooks svar på videoströmning live, som gör att privatpersoner, offentliga personer och företag kan dela livevideor med sina fans och vänner på Facebook. Videorna kan publiceras på sidan eller på profilen efter en liveströmning så att fans och vänner som missade dem kan titta på dem senare. Plattformen är bra för att lägga upp instruktionsvideor och liknande och ökar i popularitet i och med att allt fler använder videoinnehåll på internet. 

PINTEREST

Pinterest är en visuell upptäcktsplattform som gör att användarna kan pinna saker online på samma sätt som man sätter upp dem på en anslagstavla. Användarna kan söka igenom webbplatsen efter innehåll och skapa anslagstavlor utifrån intresseområden i form av alltifrån hälsosam mat till veteranbilar. Publikstorlek: 150 miljoner aktiva användare varje månad. 

YOUTUBE

Har du någonsin sett en video online? Oftast är det’ en YouTube-video. YouTube är en gratis webbplats för att dela videofilmer som gör det enkelt att titta på och ladda upp egna videor att dela med vänner, familj och världen. Över 100 timmar videofilm laddas upp på YouTube varje minut, med innehåll i form av alltifrån skönhetstips till hur man renoverar själv hemma. Varje dag tittar människor på hundratals miljoner timmar på YouTube. Publikstorlek: 1 miljard aktiva användare varje månad. 

HASHTAGS

En hashtag är ett ord eller en fras som föregås av en hashtag eller en fyrkantssymbol (#) och används för att identifiera meddelanden om ett särskilt ämne i sociala medier. Hashtags används mest på Twitter och Instagram. Genom att sätta hashtags på bilder kan man få dem att visas i användares sökningar, perfekt för marknadsföring och för att spåra liknande konversationer. Genom att lägga till en hashtag till ditt innehåll kan du öka antalet visningar och engagemanget kring dina bilder och videor. Populära hashtags för frisörer är hårtekniker, som #balayage och #ombre, liksom hashtags som är specifika för frisörer, exempelvis #hairstylist. 
#hairdresser: 4,1 miljoner inlägg
#hairstylist: 9,6 miljoner inlägg
#balayage: 4,8 miljoner inlägg
#ombre: 7,6 miljoner inlägg 

SNAPCHAT

Snapchat är en sociala medier-app för kortlivade, snabba meddelanden som drivs av millennials och används av över 150 miljoner människor. Appen startades initialt som ett sätt att dela snabbupplösta foton med användare och har utvecklats till en plattform med alltifrån producerade, filmlika berättelser till “sidor” från olika nyhetsförmedlare. Man kan använda Snapchat för att dela roliga stunder med vänner och familj genom att “snappa” bilder till dem via appen, eller så kan man lägga upp en serie bilder och videor som visas som användarens’ “story,” som är synliga antingen för allmänheten eller för dem som användaren godtar som “vänner” i appen. Eftersom appen’ är så visuell är’ den perfekt för frisörer för att dela med sig av sina arbeten och följa andra som också delar med sig av sina arbeten. 

SNAPCHATS GEOFILTER

Snapchats geofilter är enormt spännande då de kopplar ihop platser och evenemang med Snapchat-användare och kan vara en del av deras Snapchat-story – ofta använder Snapchat-användare geofilter för att visa att de är på ett exklusivt evenemang. Ett geofilter kan skapas och schemaläggas av vem som helst! Geofilter är ett utmärkt marknadsföringsverktyg för salonger. Filtren kan också kopplas till en plats (som en salong eller ett företag) eller ett evenemang (som en kampanj för en sommarfärg). Städer och större evenemang har ofta egna geofilter som Snapchat modererar, och det är därför du ser så många olika filter varje gång du loggar in på Snapchat! För att skapa och schemalägga ett geofilter, klicka på den här länken: https://www.snapchat.com/on-demand. 

INSTAGRAM

Instagram är en foto- och videobaserad mobilapp där användarna kan ladda upp foton på sin sida! Många användare försöker nu att ge sina Instagram-sidor ett enhetligt utseende eller en enhetlig känsla, och vissa håller sig till och med till ett tema, som exempelvis mat eller hårstyling. I appen kan användarna “följa” andra användare som de antingen känner personligen eller för att de tycker om deras bilder, så ett ständigt flöde av bilder finns tillgängliga att titta på när man loggar in i appen. Användarna kan sedan “gilla” och kommentera bilder och det blir en väldigt socialt driven app. Under 2016 angav Instagram att appen hade 500 miljoner aktiva användare – vilket gör det till en av de mest populära sociala medier-plattformarna (på andra plats efter Facebook). 

INSTAGRAM STORIES

Instagram stories är en ny funktion som släpptes under det senaste året som gör att användarna kan ladda upp videor och bilder som finns kvar på deras profil i 24 timmar. Instagram stories används vanligtvis för att dela innehåll spontant och ger Instagram-användare en möjlighet att visa sin personlighet i större utsträckning och ladda upp det de ’gör varje dag, vilket är viktigt, särskilt nu när så många Instagram-användare har så specifika flöden! Kolla in hur du kan skapa din egen Instagram story här: https://vimeo.com/177180549. 

INSTAGRAM LIVE

Livefunktionen är också ny på Instagram, och gör att användarna kan sända strömmande videor live på sina Instagram-sidor och meddela sina följare att de är live! Den används för alltifrån att visa en riktigt cool scen till att dela en rolig historia. Instagram live-stories är ett perfekt sätt att dela med dig av ditt liv till dina följare.